De vraag is of in de toekomst de flexbranche er nog hetzelfde uitziet als nu. Digitalisering speelt een grote rol in de arbeidsmarkt bij veel branches. Bij de flexbranche kun je dan denken aan processen die gedigitaliseerd kunnen worden. De werving en selectie kan zo bijvoorbeeld (deels) worden gedigitaliseerd en online plaatsvinden. Hiernaast kan het onboardingproces worden geoptimaliseerd en wellicht door de diverse data worden gepersonaliseerd.

We schetsen een paar belangrijke conclusies volgens het onderzoek van de ING. Platformgiganten zoals LinkedIn of Facebook kunnen de processen proberen over te nemen. Zij zijn grote spelers. Maar uiteraard is de flexbranche ook zelf instaat om platformen op te bouwen en zo hun online netwerk te vergroten. Wat erg belangrijk is, is hoe snel de technologie ‘groeit’. Het tempo bepaalt wat er allemaal mogelijk is. Naast het tempo en de groei van de technologie zijn regels belangrijk. Welke risico’s zijn er? En weet de flexbranche dit bij te houden?

Daarnaast is het ook niet voor alle beroepen makkelijk om het werving en selectie proces te digitaliseren. Bij simpelere beroepen is deze kans groter dan bij beroepen dit gecompliceerd zijn.

Het is dus niet zo dat de algoritmes vanzelfsprekend de flexbranche over zullen nemen. De toekomst zal leren hoe het er precies uit zal zien!

Bron: ING